Photographie / Jane Evelyn Atwood
Jane Evelyn Atwood
"Je fais de la photo parce que cela me fait comprendre le monde. Je suis fascinée par les gens, par la condition humaine, par l'exclusion..."
Jane Evelyn Atwood est une photographie américaine qui s'est installée en France depuis de nombreuses années. Libre et indépendante, elle a axée son travail d'artiste et de "reporter" sur des milieux jusque là inexplorés. Elle se définit comme une photographe de projets plutôt que comme une photojournaliste.
Haïti / Les Gonaïves / 2005
Tous ses clichés ont été pris après un long travail d'immersion et de confiance avec ceux qu'elle a photographiés.
Engagée, elle a considéré son cheminement comme une nécessité avec beaucoup d'empathie pour tous ses sujets : les légionnaires, la vieillesse, les prisons à travers le monde, la prostitution rue des Lombards à Paris, Haïti, les jeunes aveugles, les victimes de mines antipersonnelles, la pauvreté.
Pour son sujet "Femmes en prison", elle a eu accès à plus de quarante centres carcéraux en Europe, y compris l'Europe de l'Est et la Russie, aux Etats-Unis et en Amérique du Nord, y compris dans les couloirs de la mort. Les clichés qu'elle en a sortis sont saisissants, très impressionnants comme cette femme qui accouche menottée dans un hôpital d'Anchorage en Alaska en 1993.
Hôpital Anchorage Alaska 1993 / Accouchement d'une femme menottée
Ses photographies dégagent beaucoup d'émotion. Peu de gens restent insensibles aux mondes qu'elle décrit, souvent en noir et blanc avec un regard plein d'acuité et de considération.
Elle est à la fois artiste et journaliste. Elle prend le temps, même beaucoup de temps (dix ans même pour son travail sur le monde carcéral) afin de toucher à la subtantifique moelle de chaque sujet.
Regarder ces images à quelque chose de bouleversant car nous entrons dans l'intimité de milieux souvent "invisibles" ou tabous. C'est très fort et très documenté. Jane Evelyn Atwood fait partie des grands artistes de la photographie sociale.
Outre la misère, c'est surtout le vie dans tous ses états qu'elle nous propose autant dans sa face sombre que dans sa face lumineuse comme cet accouchement à la maternité des Lilas près de Paris en 1983.
Maternité des Lilas / Seine-Saint-Denis / 1983
La femme est au centre de son travail de photographe, même si elle a aussi photograhié hommes et enfants. Plus de trente ans de photo et une oeuvre exceptionnelle que l'on peut découvrir régulièrement dans des expositions ou sur les ouvrages qu'elle a publiés comme "Rue de Lombards" ou " Trop de peines / Femmes en prison", également "Haïti'.
Les éditions Actes Sud dans la collection "Photo Poche" ont publié un opus sur l'ensemble de l'oeuvre de Jane Evelyn Atwood.
Plus d'informations sur le site de Jane Evelyn Atwood
lien : http://www.janeevelynatwood.com/
Quelques photos de Jane Evelyn Atwood
Haïti 2005
Glasgow 1994
Paris 1979
Paris Rue des Lombards 1976-77
Jane Evelyn Atwood, photographe par La_Scam
Interview de Jane Evelyn Atwood, photographe /... par LEXPRESS
Biographie tiré du site de Jane Evelyn Atwood
lien : http://www.janeevelynatwood.com/bio/frames/bioFS.html
Born in New York and living in Paris since 1971, Jane Evelyn Atwood is one of the world’s leading photojournalists. In 1976, Atwood bought her first camera and began taking pictures of a group of street prostitutes in Paris. It was partly on the strength of these photographs that Atwood received the first W. Eugene Smith Award, in 1980, for another story she had just started work on: blind children. Prior to this, she had never published a photo. In the ensuing years, Atwood has pursued a number of carefully chosen projects-among them an 18-month reportage of one regiment of the Foreign Legion, following the soldiers to Beirut and Chad; a four-and-a-half-month story on the first person with AIDS in France to allow himself to be photographed for publication in the press (Atwood stayed with him until his death); and a four-year study of landmine victims that took her to Cambodia, Angola, Kosovo, Mozambique and Afghanistan-always with the same personal and passionate approach. Jane Evelyn Atwood’s work reflects a deep involvement with her subjects over long periods of time. Fascinated by people and by the idea of exclusion, she has managed to penetrate worlds that most of us do not know, or choose to ignore. She limits her stories to those which truly compel her, devoting to each subject the time necessary-in some cases, years-to explore it in depth. In 1989 she started to photograph incarcerated women, eventually managing to gain access to some of the world's worst penitentiaries and jails, including death row. This monumental ten-year undertaking- encompassing forty prisons in nine countries of Europe and Eastern Europe, and the United States-remains the definitive photographic work on women in prison to date. It was published as a book in both English and French in 2000 and continues to be exhibited internationally. (see Books; Exhibitions) Atwood’s particularity as a photographer lies in her in-depth approach, but she has also covered such news events as the Kobe earthquake of 1995, the World Trade Center attacks on September 11, 2001, and the Democratic National Convention in 2004. Jane Evelyn Atwood describes her method of work as "obsessive". She does not move on to a new subject until she feels she has completely understood the one at hand and her own relation to it, and until she believes that her pictures reflect this understanding. Atwood is the author of six books. In addition, her work has been included in numerous group projects ranging from books in the A Day In The Life series to Robert Delpire's Pauvres de Nous (PhotoPoche Société, Actes Sud), and has been exhibited worldwide in solo exhibitions as well as group shows. She has published in, and worked for, LIFE Magazine, The New York Times Magazine, Stern, Géo, Paris Match, The Independent, Telegraph, Libération, VSD, Marie-Claire and Elle, among others. In addition, she has worked on assignment for institutions, government ministries and international humanitarian organizations, including Doctors Without Borders, Handicap International and Action Against Hunger. The work of Jane Evelyn Atwood appears in public and private collections and has received many honors since the W. Eugene Smith Award in 1980. Among these are the Paris Match Grand Prix du Photojournalisme (1990), Leica's Oskar Barnack Award (1997), and an Alfred Eisenstaedt Award (1998). Most recently, in 2005, Atwood received the Charles Flint Kellogg Award in Arts and Letters from Bard College, thus joining a company of such previous laureates as Edward Saïd, Isaac Bashevis Singer and E.L. Doctorow. |
Books Jane Evelyn Atwood,author 1980 1981 1986 1998 2000 2004 Awards, Grants, Prizes 1980 1983 1988 1990 1994 1996 1997 1998 2000 2003 2005 Selected Public and Private Collections · International Center of Photography, New York, New York, USA.· C.N.A.P. Centre National d'Art Contemporain, Paris, France. · Centre National d’Art et de Culture Georges Pompidou, Paris, France. · Glasgow Art Gallery and Museum, Kelvingrove, Scotland. · Centro Portugues de Fotografia, Porto, Portugal. · Musée de la Photographie, Charleroi, Belgium. · Carpenter Art Center, Harvard University, Cambridge, MA. , USA. · La Maison de Doisneau, Gentilly, France. · Leica Camera, Paris, France. · Bibliothèque Nationale, Paris, France. · FNAC Galleries, Paris, France. · Bibliothèque Historique de la Ville de Paris, France. · The Buhl Collection, New York, New York, U.S.A. · Barry Berg, New York. · Ernst Haas Memorial Collection, Portland Art Museum, Portland, Maine, U.S.A. · Association Sténopé, Clermont-Ferrand, France. Solo Exhibitions 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1988 1990 1992 1993 1994 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
Lien vers l'article sur le site de Rue 89 lien : Rue 89 / Jane Atwood |
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